Η επιχείρηση της μπανάνας

Πρόσφατα στην Ελλάδα

Η ιστορία της μπανάνας στην Ελλάδα χρονολογείται από το 1988. Πριν από αυτό, η εισαγωγή μπανάνας ήταν περιορισμένη στην Ελλάδα, καθώς υπήρχε κυβερνητικός νόμος περί προτιμησιακών μέτρων.

Μετά την άρση της μερικής απαγόρευσης το 1988, άρχισε η εισαγωγή μπανανών από τις χώρες ΑΚΕ και κυρίως από τη Σάντα Λουτσία (Ανεμοδαρμένα Νησιά) και στη συνέχεια από τη Σομαλία με συσκευασίες μικρών κιβωτίων των 14 κιλών το καθένα. Επιπλέον, ήμασταν ο αποκλειστικός ναυτιλιακός πράκτορας των πλοίων, εκφορτώναμε τα φρούτα, τα εκτελωνίζαμε και τα προωθούσαμε στους πελάτες σε όλη την Ελλάδα.

Γεία σου, δολάριο!

Περίπου δύο χρόνια αργότερα (1990) οι χώρες της ζώνης του δολαρίου επιτράπηκε να εξάγουν μπανάνες στις ευρωπαϊκές χώρες, οπότε οι εταιρείες μπανάνας άρχισαν να εισάγουν το προϊόν από τη Νότια (Λατινική) Αμερική. Οι χώρες προέλευσης ήταν ο Παναμάς, η Κολομβία, η Κόστα Ρίκα, ο Ισημερινός και άλλες. Τα κιβώτια ήταν μεγαλύτερα και σχεδόν 19-20 κιλά το καθένα. Το λιμάνι εκφόρτωσης ήταν η Πάτρα, στην οποία «έδεναν» τα πλοία με πολλές δυσκολίες. Το φορτίο μεταφερόταν με πλοία ψυγεία, αρχικά συσκευασμένο χαλαρά σε κιβώτια μέσα στις καταπακτές των πλοίων. Στη συνέχεια, άρχισαν να μεταφέρονται σε παλέτες.

Παρά το γεγονός ότι υπήρχαν τρία συνδικάτα εργατών και το λιμάνι ήταν αρκετά μεγάλο, μπορούσαμε να παραδώσουμε μόνο μια περιορισμένη ποσότητα ανά βάρδια και υπήρχαν πολλά κρατικά και γραφειοκρατικά προβλήματα. Ως αποτέλεσμα, ο Κώστας Κάρλος είχε τη φαεινή ιδέα να μεταφέρει τη δραστηριότητα στο λιμάνι του Αιγίου, ένα μικρό λιμάνι προς την κατεύθυνση της Αθήνας, στο οποίο βρίσκεται η μεγαλύτερη εγχώρια αγορά φρούτων. Εκεί το σωματείο των εργατών στάθηκε στο ύψος των περιστάσεων, συνεργάστηκε αποτελεσματικότερα και εργάστηκε σε περισσότερες από μία βάρδιες. Έτσι έγιναν ειδικοί στη διαχείριση των φρούτων, καθώς πρόκειται για ένα πολύ ευαίσθητο προϊόν που χρειάζεται ειδική μεταχείριση.

Χρόνος δόξας Αιγίου

Αυτό το μικρό αλλά αρκετά εύχρηστο λιμάνι έγινε ιδιαίτερα διάσημο για την αποτελεσματικότητά του στην εκφόρτωση φορτίων με ταχύτητα και ασφάλεια. Οι διαδικασίες ήταν εύκολο να εφαρμοστούν λόγω της έλλειψης κίνησης και της μεγάλης ευελιξίας σε σύγκριση με τα μεγάλα λιμάνια όπου ο χρονοβόρος ελλιμενισμός, οι ακριβές κλήσεις στο λιμάνι και οι πολλοί διαφορετικοί πάροχοι υπηρεσιών αναμόχλευαν και προκαλούσαν σύγχυση στη διαδικασία. Το Αίγιο δεν είχε κανένα από αυτά τα προβλήματα και φαινόταν ιδανικό για την εκφόρτωση και τον έλεγχο των μπανανών.

Το λιμάνι ήταν «απογυμνωμένο», αλλά η ιδέα ήταν εξαιρετική. Οι άνθρωποι εκεί εμπιστεύτηκαν το όραμά μας και μας προσέφεραν τη μέγιστη δυνατή ελευθερία να το λειτουργήσουμε και να το επεξεργαστούμε σε κάτι απτό.

Εννοούμε τις επιχειρήσεις,

εννοούμε τις μπανάνες...

Το χτίσιμο ξεκίνησε από το μηδέν. Στην αρχή, εμείς μέσα στην ειδικά διαμορφωμένη για αποθήκευση μπανανών σε ψυγεία περιοχή του λιμανιού, μεριμνούσαμε έτσι ώστε τα φρούτα να εισάγονται αμέσως από τις καταπακτές του σκάφους στην ψυκτική αποθήκη. Αυτό άλλαξε τα δεδομένα- η Εταιρεία μας επένδυσε σημαντικά σε υποδομές, καθώς το λιμάνι δεν διέθετε αποθήκες ή ακόμη και μηχανήματα για τις διαδικασίες εκφόρτωσης και παράδοσης.

Ξεκινήσαμε ένα επιχειρηματικό σχέδιο με μεγάλες επενδύσεις για ψυκτικές αποθήκες και μηχανήματα και ένα εντατικό πεδίο εκπαίδευσης για τους λιμενεργάτες και τα στελέχη της μεσαίας τάξης σε κάθε πτυχή των διαδικασιών της μπανάνας. Έτσι, η διαδικασία εκφόρτωσης, ο ποιοτικός έλεγχος, η προώθηση και η αποθήκευση βρίσκονταν πλέον υπό συνεχή παρακολούθηση, προσθέτοντας αξία στις παλέτες. Αποστολή μας ήταν να παρέχουμε τις υπηρεσίες και να προστατεύουμε τα συμφέροντα των εταιρικών πελατών μας. Δημιουργήσαμε εγχειρίδια και διαδικασίες για κάθε πτυχή της επιχείρησης, δημιουργώντας μια καθετοποιημένη υπηρεσία που ελέγχεται φορολογικά από το γραφείο μας. Επιπλέον, ενθαρρύναμε τις οργανικές προσλήψεις, μια κρίσιμη απόφαση- νέα μέλη που μάθαιναν την επιχείρηση από την αρχή και μοιράζονταν την εταιρική κουλτούρα με μοναδικό τρόπο. Όλες οι διαδικασίες και τα στελέχη μας έγιναν ειδικοί. Με την πάροδο των ετών, η εκτεταμένη προσαρμογή δημιούργησε μια σειρά υπηρεσιών και αυτός ήταν ο βασικός παράγοντας για την καθετοποίηση.

Κάθε κιβώτιο που εκφορτωνόταν αναζητούνταν και ελεγχόταν με το χέρι αν ήταν πράσινο/μαλακό ή κίτρινο, ώστε να διασφαλίζεται ότι οι πελάτες λάμβαναν μόνο φρέσκες πράσινες μπανάνες. Επίσης, οι ειδικοί υπάλληλοί μας διενεργούσαν έλεγχο ποιότητας και ιχνηλασιμότητας σύμφωνα με την πιστοποιημένη εκπαίδευσή τους στην Αμβέρσα. Μπορούσαμε να επαναπαλετοποιήσουμε τις παλέτες εάν υπήρχαν ώριμες μπανάνες.

Το λιμάνι του Αιγίου εξυπηρετούσε χιλιάδες πλοία ψυγεία όλων των εταιρειών μπανάνας, όπως η Chiquita, η Bonita και η Dole, και έγινε πύλη εισόδου για τα προϊόντα της Νότιας Αμερικής. Η εταιρεία μας μεγάλωσε και άνθισε μέσω της Aegion, γίναμε ειδικοί στα φρέσκα και ευπαθή προϊόντα, ένα κέντρο αριστείας. Ένας θρυλικός τερματικός σταθμός για την Chiquita για σχεδόν 30 χρόνια.

Νέα Πέραμος, ένα λιμάνι καθρέφτης, μια σπουδαία ιδέα

Το 1994, μετά από πρόσκληση των πελατών μας (των εταιρειών μπανάνας), δραστηριοποιηθήκαμε στο ιδιωτικό λιμάνι της Νέας Περάμου στη βόρεια Ελλάδα, κοντά στην Καβάλα και τη Θεσσαλονίκη. Δουλεύοντας με την ίδια ιδέα, η εταιρεία μας εντόπισε την ίδια ευκαιρία σε αυτό το βόρειο λιμάνι. Σε ιδανική τοποθεσία κοντά στις γειτονικές βαλκανικές χώρες, θα μπορούσε να παίξει το ρόλο ενός μίνι κόμβου- τα πλοία ψυγεία θα μπορούσαν να αφήνουν εκεί το φορτίο τους και να το διανέμουν πρωτίστως στην Τουρκία και δευτερευόντως στη Βουλγαρία και τη Ρουμανία. Η πιο σημαντική πτυχή των πλοίων ήταν ο παράγοντας εξοικονόμησης χρόνου και χρημάτων, η είσοδος στη δίοδο του Βοσπόρου για να φτάσει κανείς σε αυτές τις αγορές δεν ήταν απαραίτητη.

Και πάλι, όπως και στο κέντρο του Αιγίου, το λιμάνι ήταν μικρό και χωρίς κίνηση. Κατασκευάσαμε ψυκτικές αποθήκες μέσα στο λιμάνι, για να διατηρούμε τα φρούτα τόσο φρέσκα όσο έβγαιναν από τις καταπακτές του πλοίου. Βεβαιωθήκαμε ότι η ποιότητα των υπηρεσιών ήταν εφάμιλλη με αυτή του κέντρου Αιγίου και οι εταιρείες μας εμπιστεύτηκαν. Με την πάροδο των χρόνων το λιμάνι έγινε σημείο-τερματικός σταθμός πλοίων-ψυγείων και εξυπηρετούσε τις αγορές φρέσκων φρούτων μέχρι το 2006, όταν η διάρκεια ζωής του έφτασε στο τέλος της.

Μια νέα τάση, μια νέα εποχή

Το 2012 κάτι άλλαζε στην επιχείρηση. Ο τρόπος μεταφοράς άλλαξε και μια νέα τάση μετατοπίστηκε από τον κανόνα. Τα ψυγεία ήταν ένα ακριβό σπορ και σταδιακά ο κλάδος μετατράπηκε σε εμπορευματοκιβώτια. Ένα εμπορευματοκιβώτιο ψυγείο για μπανάνες ήταν πάντα ένα αμφιλεγόμενο ζήτημα, καθώς ο καρπός είναι εξαιρετικά ευμετάβλητος στους χειρισμούς κατά τη διαδικασία της εφοδιαστικής αλυσίδας.

Για άλλη μια φορά, οι εταιρικοί πελάτες μας ζήτησαν να αναλάβουμε δράση. Και έτσι πράξαμε, δημιουργώντας αρχικά μια νέα επιχείρηση στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης.

Alt Text

Έπος της Θεσσαλονίκης

Συστήσαμε τον εαυτό μας στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης το 2012, και η άφιξή μας εκεί εκτίναξε την εισαγωγή μπανάνας στο λιμάνι. Εντός του λιμανιού, διατηρήσαμε χώρους ψυκτικών καταστημάτων και αξιοποιήσαμε τη συνήθη στρατηγική για τα ευπαθή προϊόντα. Με τεράστια εμπειρία και τεχνογνωσία, οι συνεργάτες εταιρείες μπανάνας προσέφεραν τις υπηρεσίες μας και μέχρι σήμερα κάνουμε αυτό για το οποίο είμαστε γνωστοί: εξυπηρέτηση στη μέγιστη δυνατή ποιότητα και μια εξειδικευμένη μεταχείριση στην επιχείρηση ψυγείων. Είμαστε η μόνη εταιρεία εντός του λιμανιού της Θεσσαλονίκης που ασχολείται με τα φρέσκα φρούτα και ο μεγαλύτερος (σε όγκο) διανομέας ψυγείων στο λιμάνι. Η νέα εποχή έφτασε και σκοπεύουμε να είμαστε μέρος της.

Alt Text

Επέκταση στον Πειραιά

Από το 2012 παρέχουμε επίσης υπηρεσίες στο λιμάνι του Πειραιά για τα εμπορευματοκιβώτια - ψυγεία των πελατών μας, κυρίως με υπηρεσίες μεταφοράς και πρακτόρευσης και από το 2017 με εγκαταστάσεις ψυκτικών αποθηκών στην περιοχή του Ασπροπύργου, μια βιομηχανική περιοχή για αποθήκευση στην Αθήνα και τον Πειραιά. Η εταιρεία μας ανανεώθηκε και προσαρμόστηκε στις ανάγκες των τερματικών σταθμών εμπορευματοκιβωτίων, αλλά πήραμε μαζί μας την κληρονομιά της προηγούμενης γενιάς – «είμαστε μπανάνες, μιλάμε μπανάνες, νιώθουμε μπανάνες!»

(συνέχεια...)!

"Δημιουργήσαμε εγχειρίδια και διαδικασίες για κάθε πτυχή της επιχείρησης δημιουργώντας μια καθετοποιημένη υπηρεσία που ελέγχεται φορολογικά από το γραφείο μας".

ΚΕΝΤΡΙΚΟ ΓΡΑΦΕΙΟ

Κανάρη 1, 26222

Πάτρα, Ελλάδα

(+30) 2610 312001

EMAIL

agency@karlos.gr

ΑΣΠΡΟΠΥΡΓΟΣ

Λεωφόρος Νάτο, 19300

Ασπρόπυργος, Ελλάδα

(+30) 210 5572450

EMAIL

aspropirgos@karlos.gr

ΠΕΙΡΑΙΑΣ

Δημοκρατίας 143, 18755

Κερατσίνι, Ελλάδα

(+30) 210 4313706

EMAIL

piraeus@karlos.gr

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Λιμάνι, Κτίριο 25,54110

Θεσσαλονίκη, Ελλάδα

(+30) 2310 536135

EMAIL

thes@karlos.gr

ΒΟΛΟΣ

Ελ. Βενιζέλου 7, 38333

Βόλος, Ελλάδα

(+30) 24210 30900

EMAIL

volos@karlos.gr

Ακολουθήστε μας

Image